Tuesday, July 06, 2004

Dag 5: Monterey Bay Aquarium en Big Sur

Nou vond ik meeuwen altijd leuke vogels, maar na vannacht kan ik ze niet meer uitstaan! Het is hier 's nachts flink koud (nou ja, zo'n 13 graden), dus er is geen air conditioning in dit hotel (het Portola Plaza hotel in Monterey). Om de kamer koel te krijgen (nogal wat met 5 mensen) lieten we de balkondeuren dus open. Dat hebben we geweten!! Luid gegil van meeuwen was de hele nacht ons deel, met zo af en toe een zeehond erdoorheen. Heel speciaal, dus, maar zo luid, dat ik er niet doorheen kon slapen.

Om 5 uur ging ook nog eens de mobiele telefoon, Rick nam hem op en het bleek, dat onze betaling nog niet was aangekomen. Grrr!!!

We sliepen dus maar "uit" tot 8 uur, want het voelde alsof ik nauwelijks een oog dicht had gedaan!

Om 8 uur kleedde ik me aan en besloot te gaan joggen. Er loopt een heel leuk fiets/wandelpad langs de kust hier en ik liep het naar het aquarium. Ik zag de winkeltjes aan Cannery Row, vroeger een plek waar alle sardines verwerkt werden (een groot deel van het tegenwoordige aquarium werd daar ook voor gebruikt).

Aan het strand lagen de zeehonden te rusten. Dat vond ik dus wel heel bijzonder: je loopt de strandjes op en een paar meter verderop ligt een zeehond je aan te kijken van "wat moet je?". De zeehonden hadden allerlei kleuren, van loodgrijs tot gespikkeld zwart met wit. En lui dat ze waren!

Als eerste stond vanochtend het aquarium op het programma. Ik had nog getwijfeld of we wel zouden gaan, want we hebben het fantastische Baltimore aquarium vlakbij thuis. Maar het was mistig en bewolkt en de weg naar Big Sur zou niet mooi geweest zijn, helemaal in de mist.

We hadden er helemaal geen spijt van! Dit Monterey Bay aquarium is zo leuk en mooi. Vooral de otters, het Kelp bos en de kwallen waren uniek om te zien! En dan natuurlijk de zeehonden net buiten het aquarium op de rotsen.

Na een uur of twee hadden we het aquarium gezien en aten we lunch bij het Fish Hopper restaurant, terwijl de kinderen over de rotsen net eronder naar de zeehonden klommen.

Dat laatste deden Rick en ik ook maar na het eten, want het was toch wel heel bijzonder zo dicht bij die dieren te kunnen komen!

Rond 1 uur was de mist zo opgetrokken, dat we de weg naar Big Sur aandurfden. En inderdaad hadden we enorm geluk. We zagen vergezichten in de zon, die in de zomer meestal in mist gehuld zijn.

Net voor we Highway One langs de kust namen, zag ik een bordje voor de Carmel Mission. Omdat het maar 1 mijl weg was, zijn Rick en ik er gaan kijken. Ik heb er een paar foto's genomen en we zijn er doorheen gelopen. Ik had graag meer tijd gehad, maar wist ook, dat Big Sur aardig wat tijd zou nemen met de verschillende stops. De Mission is zeer de moeite waard en wat leuk was voor de kinderen was het museumpje erbij, waar je ook kon zien hoe sober de kamers van de missionarissen waren ingericht.

Vervolgens stopten we bij Point Lobos State Park en zagen, na een korte wandeling in de ijzige wind, tientallen zeeleeuwen en zeehonden beneden ons op de rotsen.

Eventjes later, in datzelfde park, zagen we een zee otter heerlijk rondzwemmen en eten vlakbij ons in een baaitje. Mijn dag kon niet meer stuk! Dat zijn zulke schattige diertjes!

Verder op onze weg stopten we om foto's te maken van de onvoorstelbaar mooie vergezichten van de Big Sur kustlijn. Met de gele veldbloemen op de voorgrond heb ik daar hopelijk een paar prachtige foto's van.

Net voorbij Big Sur stopten we in het Pfeiffer State Park om daar naar de waterval te wandelen. Die was erg de moeite waard en de grote redwoods in dat bos maakten de wandeling des te mooier.

Als laatste stop hadden we Pfeiffer Beach. Daar zagen we een natuurlijke boog in de rotsen en keken we naar de surfers, die golf na golf trotseerden.

Helaas was het toen alweer te laat om verder te gaan, want de Big Sur kust heeft nog zoveel meer te bieden!

Op de terugweg zag ik een walvis niet zo ver weg, maar toen we terug keerden zwom hij weg, dus zagen de anderen alleen zijn steeds kleiner wordende waterspuiten.

Na nog even door Carmel by the Sea te zijn gereden, wat een schattig plaatsje is met bijna sprookjesachtige huizen en allerlei leuke winkeltjes, waren we rond 18 uur weer bij het hotel terug.

Vanavond aten we bij Bubba Gump, een restaurant gebaseerd op de film "Forrest Gump" met Tom Hanks. Het eten was lekker, iets te veel gefrituurd voor mijn smaak.

Morgen wordt het weer inpakken en op weg naar Yosemite.